Friday 20 July 2012

BUNYI ANEH..????


 Bunyi 'Aneh Dan Menakutkan Dari Langit' Di Sarawak Dapat Perhatian Dunia

Masih ingatkah kisah ‘bunyi aneh dan menakutkan’ dari langit yang kedengaran di Kota Samarahan, Sarawak pada 11 dan 12 Januari lalu?

Ia mendapat perhatian antarabangsa apabila artikel mengenainya yang disiarkan di The Borneo Post telah dibincangkan secara hangat di dalam internet di seluruh dunia.

Lebih menggemparkan, bunyi yang sama juga sebelum itu dikatakan kedengaran di beberapa buah kawasan di dunia.

Malah ada pihak yang mula mengaitkannya dengan petanda awal kiamat.


Berlaku setiap 3saat selama 3saat bermula jam 3pg.

Tidak lama selepas bunyi itu kedengaran, satu kejadian gempa bumi kuat (7.3 skala Richter) berlaku di Sumatera, Indonesia.

Bagaimanapun masih tidak dapat dipastikan sejauh mana kaitannya antara bunyi aneh itu dan kejadian gempa bumi tersebut.

Jawatankuasa Siasatan Ngauman Langit yang ditubuhkan kerajaan (Sky Roar) mempercayai kejadian ‘bunyi aneh dan menakutkan’ dari langit yang kedengaran di Kota Samarahan, Sarawak pada 11 dan 12 Januari lalu berpunca daripada aktiviti kilang sawit milik FELCRA di Kampung Endap, Kota Samarahan, Sarawak.

Betul ke bunyi itu datang nya dari kilang sawit milik FELCRA..??

Timbalan Menteri Sains, Teknologi Dan Inovasi, Datuk Fadillah Yusof berkata, jawatankuasa siasatan yang diwujudkan di bawah Agensi Angkasa Negara (ANGKASA) dan Jabatan Meteorologi Malaysia (JMM) itu telah melakukan siasatan dan mendapati beberapa andaian penduduk tentang insiden itu sebelum ini tidak mempunyai asas dan kaitan langsung dengan peristiwa itu.

“Antara andaian oleh penduduk setempat ialah mengaitkan bunyi ngauman tersebut dengan kejadian gempa bumi di Sumatra dan High Frequancy Active Auroral Research Programme(HAARP) yang dijalankan oleh kerajaan Amerika Syarikat. Namun begitu, siasatan jawatankuasa itu mendapati kedua-dua andaian tersebut tidak mempunyai asas dan kaitan langsung dengan bunyi ngauman tersebut,” katanya melalui satu kenyataan media hari ini.

Fadillah berkata,  jawatankuasa siasatan menggunakan beberapa metodologi dalam siasatan itu seperti menemu bual saksi-saksi kejadian, mengenal pasti sumber potensi punca bunyi, membuat siasatan berkaitan, mendapatkan khidmat pakar tempatan menganalisis audio bunyi berkenaan dan analisis maklum balas yang diterima dari orang ramai.

Menurutnya, penemuan awal siasatan mempercayai bunyi ‘Ngauman Langit’ itu berkemungkinan besar berpunca daripada aktiviti yang dilakukan oleh  kilang sawit milik FELCRA di Kampung Endap pada tarikh 11 dan 12 Januari lalu.

Jelasnya, perkara ini disahkan Penolong Pengurus kilang sawit tersebut, Yusmizan Des bahawa pihak kilang menjalankan penentukuran (setting) dan pengujian tekanan dandang secara auto yang mengakibatkan pelepasan wap akibat lebihan tekanan dandang secara berkala yang mana proses tersebut telah menghasilkan bunyi yang didakwa sebagai ‘ngauman langit’ oleh penduduk setempat.

Tambahnya, pelepasan tekanan dandang adalah bagi tujuan mengekalkan tekanan dandang pada nilai yang telah ditetapkan semasa aktiviti pemprosesan kelapa sawit.

Malah, kata beliau, corong lepasan wap juga didapati berada pada arah kampung di mana saksi telah mendengar bunyi berkenaan.

Demonstrasi semula penghasilan bunyi pelepasan wap dandang tersebut oleh pihak kilang telah disaksikan sendiri oleh jawatankuasa dan saksi berkaitan dan kesemua mereka berpuas hati dengan persamaan bunyi proses itu dengan rakaman ngauman seperti yang telah dilaporkan sebelum ini, katanya lagi.

“Bagaimanapun analisis saintifik dan pencirian frekuensi yang sedang dilakukan oleh pakar tempatan diteruskan bagi tujuan pengesahan secara saintifik,” katanya lagi.

KEJADIAN DI TEMPAT LAIN

Sebenarnya, bunyi yang serupa juga pernah dilaporkan kedengaran di beberapa kawasan dunia sebelum ini seperti di Tennesse (Amerika) pada 12 Mei 2011, Kiev (Ukraine) pada 11 Ogos 2011, Aaborg (Denmark) pada 16 September 2011, Budapest (Hungary), Moscow (Rusia), Cichago (US), Sweden, Czeh Republic, Conklin (Canada) dan paling terkini di London (UK) pada 17 januari 2012


Selain daripada kejadian gempa bumi di Sumatera itu, ada juga teori yang mengaitkan bunyi aneh itu dengan sebuah program yang dikenali sebagai High Frequency Active Auroral Research Programme (HAARP)

HAARP adalah program penyelidikan berkaitan ionosfera dan dinaungi sepenuh oleh US Air Force, US Navy, University of Alaska dan Defense Advanced Research Projects Agency(DARPA).

DARPA adalah sebuah agensi yang ditubuhkan oleh kerajaan Amerika Syarikat untuk membina pelbagai senjata berteknologi tinggi untuk kegunaan ketenteraan Amerika Syarikat.

HAARP berselindung dengan aktiviti penyelidikan saintifik yang kononnya menyelidik lapisan ionosfera bagi meningkatkan lagi penggunaan sistem komunikasi dan pemantauan cuaca.

Tapak penyelidikan HAARP yang berada di Gakona, Alaska menempatkan peralatan berteknologi tinggi iaitu Ionospheric Research Instrument(IRI).

IRI adalah sebuah instrumen yang menghasilkan frekuensi radio berdefinisi tinggi sekitar 2.7MHz sehingga 10MHz.

IRI mampu memancarkan frekuensi ke lapisan yang terhad untuk dicapai iaitu di lapisan Ionosfera dan menghantar kembali isyaratnya ke bumi.


Ditubuhkan: 1993

Jenis penyelidikan: Tidak dapat dikelaskan lagi

Bidang penyelidikan: Ionosfera

Pengarah: John Heckscher

Lokasi: Gakona, Alaska

Affiliations: Universiti Alaska

Ajensi yang beroperasi: Pejabat Penyelidikan Tentera Laut

                                    Tentera Udara Makmal Penyelidikan

Laman Web: www.haarp.alaska.edu

Program Penyelidikan Aktif Auroral Frekuensi Tinggi (HAARP) ionosferaprogram penyelidikan yang dibiayai bersama oleh Tentera Udara AS , Tentera Laut Amerika Syarikat , Universiti Alaska , dan Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA).

Dibina oleh BAE Advanced Technologies (BAEAT), tujuannya adalah untuk menganalisis ionosfera dan menyiasat potensi untuk membangunkan teknologi peningkatan ionosfera untuk komunikasi radio dan pengawasan.

Program HAARP mengendalikan kemudahan utama sub-artik, dinamakan Stesen Penyelidikan HAARP , dalam laman Tentera Udara milik near Gakona, Alaska .

Instrumen yang paling menonjol di Stesen HAARP Instrumen Penyelidikan ionosfera (IRI), pemancar frekuensi radio berkuasa tinggi kemudahan yang beroperasi dalam jalur frekuensi tinggi (HF). IRI digunakan untuk sementara merangsang kawasan terhad ionosfera. Instrumen lain, seperti 1 VHF dan 1UHF radar , magnetometer fluxgate , digisonde , dan magnetometer induksi, digunakan untuk mengkaji proses fizikal yang berlaku di rantau ini teruja.

Kerja Stesen HAARP bermula pada tahun 1993. Kerja semasa IRI telah siap pada tahun 2007, dan kontraktor utama adalah BAE Systems Advanced Technologies. Pada 2008, HAARP telah dilakukan sekitar AS $ 250 juta dalam kos pembinaan dan operasi yang dibiayai oleh cukai.

HAARP telah dipersalahkan oleh ahli-ahli teori konspirasi untuk pelbagai acara, termasuk pelbagai bencana alam . Pelbagai saintis telah mengulas bahawa HAARP sasaran menarik untuk ahli-ahli teori konspirasi kerana menurut komputer saintis Daud Naiditch, "tujuannya nampaknya sangat misteri saintifik yang tidak tahu".



Objektif

HAARP antena pelbagai
Projek HAARP mengarahkan 3.6 MW isyarat, di rantau 2,8-10 MHz jalur HF (frekuensi tinggi), ke dalam ionosfera. Isyarat yang berkenaan denyut atau berterusan. Kemudian, kesan penghantaran dan apa-apa tempoh pemulihan boleh diperiksa menggunakan instrumentasi bersekutu, termasuk radar VHF dan UHF, penerima HF, dan kamera optikal.Menurut kepada pasukan HAARP, ini akan memajukan kajian asas proses semulajadi yang berlaku di ionosfera di bawah pengaruh semula jadi tetapi banyak yang lebih kukuh interaksi solar, dan bagaimana ionosfera semulajadi mempengaruhi isyarat radio.

Ini akan membolehkan saintis membangunkan kaedah untuk mengawal kesan untuk meningkatkan kebolehpercayaan atau prestasi sistem komunikasi dan navigasi, yang akan mempunyai pelbagai kegunaan awam dan tentera, seperti ketepatan peningkatan GPS navigasi, dan kemajuan dalam air dan penyelidikan bawah tanah dan aplikasi.

 Ini boleh membawa kepada kaedah yang lebih baik untuk komunikasi kapal selam, atau keupayaan untuk mengesan dan map kandungan mineral bagi sub permukaan daratan jauh, dan mungkin kompleks bawah tanah, wilayah atau negara, antara lain.

 Kemudahan yang sedia kekurangan pelbagai untuk mencapai negara-negara ini, tetapi penyelidikan itu boleh digunakan untuk membangunkan satu platform mudah alih.

Program HAARP bermula pada tahun 1990. Projek ini dibiayai oleh Pejabat Penyelidikan Tentera Laut dan diuruskan bersama oleh ONR dan Tentera Udara Makmal Penyelidikan , dengan penglibatan utama Universiti Alaska. Banyak universiti-universiti lain dan institusi pendidikan Amerika Syarikat telah terlibat dalam pembangunan projek dan instrumen, iaitu Universiti Alaska Fairbanks,Stanford University , Penn State University (ARL), Boston College , UCLA , Universiti Clemson , Kolej Dartmouth , Universiti Cornell ,Universiti Johns Hopkins , University of Maryland, College Park , University of Massachusetts Amherst , MIT , Institut Politeknik New York University , dan University of Tulsa . Spesifikasi projek telah dibangunkan oleh universiti-universiti, yang terus memainkan peranan yang penting dalam reka bentuk usaha penyelidikan pada masa hadapan.

Menurut pengurusan HAARP, projek ini berusaha untuk keterbukaan, dan segala aktiviti adalah log dan umum. Saintis tanpa kelegaan keselamatan, malah warga asing, rutin dibenarkan di lokasi.


 Kemudahan HAARP kerap (sekali setahun pada kebanyakan tahun mengikut ke laman rumah HAARP) menjadi tuan rumah rumah terbuka, di mana pada masa mana-mana orang awam boleh melawat kemudahan keseluruhan. Di samping itu, keputusan saintifik yang diperolehi dengan HAARP rutin disiarkan dalam jurnal penyelidikan utama (seperti Surat Penyelidikan Geofizik , atau Jurnal Penyelidikan Geofizik ), yang ditulis oleh kedua-dua saintis universiti (Amerika dan asing) atau oleh US Department Pertahanan saintis makmal penyelidikan.


 Setiap musim panas, HAARP memegang sebuah sekolah musim panas bagi pelajar yang melawat, termasuk warganegara asing, memberi mereka peluang untuk melakukan penyelidikan dengan satu instrumen penyelidikan utama dunia.



Penyelidikan

Matlamat utama HAARP penyelidikan sains asas bahagian teratas atmosfera, yang dipanggil ionosfera. Pada dasarnya peralihan antara atmosfera dan magnetosfera , ionosfera di mana atmosfera nipis cukup sinar sinar-X dan UV matahari boleh sampai, tetapi cukup tebal bahawa masih terdapat molekul cukup yang hadir untuk menyerap sinar mereka. Akibatnya, ionosfera terdiri daripada peningkatan pesat dalam ketumpatan elektron bebas, bermula pada km ~ 70, mencapai kemuncaknya pada ~~ km 300, dan kemudian jatuh dari semula sebagai atmosfera akan hilang sepenuhnya oleh ~ 1.000 km. Pelbagai aspek HAARP boleh belajar semua lapisan utama ionosfera.

Profil ionosfera yang sangat berubah-ubah, berubah sentiasa skala masa minit, jam, hari, musim, dan tahun-tahun. Profil ini menjadi lebih kompleks berhampiran kutub magnet Bumi, di mana jajaran hampir menegak dan keamatan medan magnet bumi boleh menyebabkan kesan fizikal seperti aurorae .

Ionosfera tradisional amat sukar untuk mengukur. Belon tidak boleh sampai kerana udara adalah terlalu nipis, tetapi satelit tidak boleh mengelilingi sana kerana udara masih terlalu tebal. Oleh itu, kebanyakan uji kaji ke atas ionosfera memberi hanya cebisan kecil maklumat. HAARP mendekati kajian ionosfera dengan mengikuti jejak langkah pemanas ionosfera yang dipanggil EISCAT berhampiranTromsø , Norway. Sana, saintis merintis penerokaan ionosfera oleh perturbing dengan gelombang radio dalam julat 2-10 MHz, dan mengkaji bagaimana ionosfera bertindak balas. HAARP melaksanakan fungsi yang sama tetapi dengan lebih kuasa dan pancaran HF yang lebih fleksibel dan tangkas.

Beberapa penemuan saintifik dari HAARP utama termasuk

1. Menjana frekuensi yang sangat rendah gelombang radio oleh pemanasan termodulat auroral electrojet , berguna kerana menjanaVLF gelombang biasanya memerlukan antena gergasi

2. Menjana cahaya lemah bercahaya (diukur, tetapi di bawah yang boleh dilihat dengan mata kasar) daripada menyerap isyarat HAARP

3. Menjana frekuensi yang sangat rendah ombak dalam julat 0.1 Hz. Ini adalah mustahil untuk mengemukakan apa-apa cara lain, kerana panjang antena penghantar yang ditentukan oleh panjang gelombang isyarat ia mesti mengeluarkan.

4. Menjana penyiul-mod VLF isyarat yang masuk magnetosfera dan menyebarkan kepada hemisfera lain, berinteraksi dengan Van Allen radiasi zarah di sepanjang jalan

5. VLF remote sensing ionosfera dipanaskan

Penyelidikan di HAARP yang termasuk

1. Ionosfera pemanasan super
2. Plasma pemerhatian selaras
3. Merangsang pelepasan elektron pemerhatian
4. Penyelidikan pemanasan kekerapan giro
5. Merebak F pemerhatian (kabur gema ionosfera gelombang radio kerana penyelewengan dalam     ketumpatan elektron dalamlapisan F )

6. Surih halaju tinggi berjalan
7. Airglow pemerhatian
8. Memanaskan teraruh sintilasi pemerhatian
9. VLF dan Elf kelahiran pemerhatian
10. Pemerhatian radio daripada meteor
11. Gema musim panas mesospheric kutub (PMSE) telah dikaji, menyoalsiasat Mesosfera menggunakan IRI sebagai radar yang kuat , dan dengan radar 28 MHz, dan dua radar VHF pada 49 MHz dan 139 MHz. Kehadiran radar pelbagai merangkumi kedua-dua HF dan VHF band membolehkan saintis untuk membuat perbandingan ukuran bahawa suatu hari nanti boleh membawa kepada pemahaman proses yang membentuk fenomena ini sukar difahami.

12. Penyelidikan mengenai extraterrestrial echos radar HF:. eksperimen Gema Lunar (2008)
13. Ujian Pemancar Spektrum Spread (2009)
14. Impak meteor shower ke atas ionosfera
15. Tindak balas dan pemulihan ionosfera dari nyalaan suria dan ribut geomagnetic
16. Kesan gangguan ionosfera kualiti isyarat satelit GPS


Instrumentasi dan operasi

Instrumen utama di HAARP Station saya onospheric R esearch saya nstrument (IRI). Ini adalah kuasa tinggi frekuensi tinggi pelbagai secara berperingkat-peringkat radio pemancar dengan satu set 180 antena , dilupuskan dalam pelbagai unit 12x15 yang menginap di sebuah segiempat tepat yang kira-kira 33 ekar (13 hektar).

 IRI ini digunakan untuk sementara tenaga sebahagian kecil daripadaionosfera . Kajian ini jumlah terganggu menghasilkan maklumat penting untuk memahami proses ionosfera semula jadi.

Semasa kajian ionosfera aktif, isyarat yang dihasilkan oleh sistem pemancar diserahkan kepada jenis antena dan dihantar ke arah menaik. Pada ketinggian antara 70 km (43 batu) 350 km (217 batu) (bergantung kepada kekerapan operasi), isyarat sebahagiannya diserap dalam puluhan jumlah yang kecil beberapa kilometer diameter dan beberapa meter tebal lebih yang IRI.

 Keamatan yang HFisyarat dalam ionosfera kurang daripada 3 μW / cm ², puluhan ribu kali kurang daripada radiasi elektromagnetik semulajadi Matahari sampai di bumi dan beratus-ratus kali kurang daripada bahkan yang variasi biasa rawak dalam intensiti semulajadi Matahari ultraungu(UV) tenaga yang mencipta ionosfera.

 Kesan kecil yang dihasilkan, bagaimanapun, boleh diperhatikan dengan instrumen saintifik sensitif yang dipasang di Stesen HAARP, dan pemerhatian ini boleh memberikan maklumat tentang dinamik plasma dan wawasan ke dalam proses interaksi solar daratan.

Setiap elemen antena terdiri daripada bergaris dwikutub yang boleh polarisasi untuk linear, mod biasa (O-mode), atau mod luar biasa (X-mod) penghantaran dan penerimaan. [ 9 ] [ 10 ] Setiap bahagian kedua-dua seksyen dwikutub melintasi individu diberi makan dari pemancar adat yang dibina, yang telah direka khas dengan herotan yang sangat rendah.

 Berkesan dipancarkan Kuasa (ERP) yang IRI adalah terhad oleh lebih daripada faktor 10 di bawah frekuensi operasi. Kebanyakan ini adalah kerana kerugian antena yang lebih tinggi dan corak antena yang kurang berkesan.

IRI boleh menghantar di antara 2.7 dan 10 MHz, julat frekuensi yang terletak di atas jalur siaran radio AM dan jauh di bawah peruntukan kekerapan Band Rakyat.

 Stesen HAARP dilesenkan untuk menghantar hanya dalam segmen tertentu julat frekuensi ini, bagaimanapun.Apabila IRI sedang memancar, lebar jalur isyarat yang dipancarkan adalah 100 kHz atau kurang. IRI boleh menghantar dalam gelombang berterusan (CW) atau denyutan sebagai pendek 10 mikrosaat (μs).

 Penghantaran CW secara umumnya digunakan bagi pengubahsuaian ionosfera, manakala penghantaran dalam denyut pendek yang kerap berulang digunakan sebagai sistem radar.Penyelidik boleh menjalankan eksperimen yang menggunakan kedua-dua cara transmisi, 1 mengubahsuai ionosfera bagi jumlah yang telah ditetapkan masa, maka mengukur pereputan kesan pengubahsuaian dengan transmisi denyutan.

Terdapat lain-lain instrumen geofizik untuk penyelidikan di Stesen. Sebahagian daripada mereka adalah:

A fluxgate magnetometer yang dibina oleh Universiti Fairbanks Alaska Institut Geofizik , bersedia untuk merangka variasi dalam medan magnet Bumi. Perubahan yang pesat dan tajam itu mungkin menunjukkan 1 ribut geomagnetic .

Digisonde yang menyediakan profil ionosfera, membolehkan saintis untuk memilih frekuensi yang sesuai untuk operasi IRI. HAARP membuat maklumat terkini dan bersejarah digisonde didapati dalam talian.

Satu magnetometer induksi, yang disediakan oleh Universiti Tokyo , yang mengukur medan geomagnetic perubahan dalamFrekuensi Ultra Rendah (Ulf) pelbagai 0-5 Hz.
Tapak

Tapak projek ( 62 ° 23'30 "N 145 ° 09'03 "W ) utara Gakona , Alaska hanya barat Wrangell-Saint Elias Taman Negara . Satu kenyataan kesan alam sekitar yang membawa kepada kebenaran untuk pelbagai jenis hingga 180 antena akan dipasang. 

 Haarp telah dibina di tapak sebelumnya 1 radar pemasangan over-the-ufuk (Pen). Satu struktur yang besar, yang dibina bagi menempatkan Pen kini menempatkan bilik kawalan Haarp, dapur, dan pejabat. Beberapa struktur yang kecil rumah pelbagai instrumen. Tapak Haarp telah dibina dalam tiga fasa yang berbeza: 

1. Prototaip Pembangunan (DP) mempunyai 18 elemen antena, yang dianjurkan dalam tiga kolum oleh enam baris. Ia telah disuapkan dengan jumlah 360 kilowatt (kW) output kuasa pemancar digabungkan. DP dihantar hanya kuasa yang mencukupi bagi yang paling asas ujian ionosfera.

2. Prototaip Pembangunan berisi (FDP) mempunyai 48 unit antena yang memakai kain dalam enam lajur oleh lapan baris, dengan 960 kW kuasa pemancar. Ia adalah agak setanding dengan lain-lain kemudahan pemanasan ionosfera . Ini telah digunakan untuk beberapa eksperimen saintifik yang berjaya dan kempen penerokaan ionosfera selama ini.

3. IRI Akhir (FIRI) yang terakhir membina yang IRI. Ia mempunyai 180 unit antena, yang dianjurkan di 15 lajur sebanyak 12 baris, menghasilkan keuntungan maksimum teori sebanyak 31  dB .

 Sejumlah 3.6 MW kuasa pemancar akan memberi makan, tetapi kuasa tertumpu dalam arah ke atas oleh geometri pelbagai besar secara berperingkat-peringkat antena yang membolehkan antena untuk bekerjasama dalam mengawal hala tuju.

 Sehingga Mac 2007 , semua antena yang berada di tempat, fasa akhir telah siap dan jenis antena telah menjalani ujian bertujuan untuk memperhalusi prestasi untuk mematuhi keperluan keselamatan yang dikehendaki oleh agensi-agensi kawal selia.

 Kemudahan secara rasmi mula beroperasi penuh dalam akhir 3,6 MW kuasa status pemancar siap pada musim panas tahun 2007, menghasilkan kuasa yang berkesan dipancarkan (ERP) 5.1 gigawatt atau 97,1 dBW pada keluaran maksimum. Walau bagaimanapun, tapak biasanya beroperasi di sebahagian kecil dari nilai itu keranakeuntungan yang lebih rendah antena yang dipamerkan pada frekuensi standard operasi. 


Kemudahan Berkaitan

Di Amerika, terdapat 2 pemanasan ionosfera berkaitan kemudahan: HIPAS , berhampiran Fairbanks, Alaska , yang dibuka pada tahun 2009, dan (kini di luar talian untuk pembinaan semula) satu di Balai Cerap Arecibo  di Puerto Rico .
 Sebaran tidak keruan Eropah Persatuan Saintifik (EISCAT) mengendalikan kemudahan pemanasan ionosfera, mampu menghantar lebih daripada 1 GW kuasa berkesan dipancarkan (ERP), berhampiran Tromsø , Norway . 
 Rusia mempunyai Kemudahan Surah Pemanasan ionosfera , dalamVasilsursk berhampiran Nizhniy Novgorod , mampu memancar 190 MW ERP.
Pinggir spekulasi

Lihat juga: Senarai teori konspirasi: Pembangunan teknologi senjata
HAARP adalah tertakluk pelbagai teori konspirasi , dengan individu yang menganggap pelbagai motif tersembunyi dan keupayaan untuk projek itu. Wartawan Sharon Weinberger dipanggil HAARP " Moby Dick teori konspirasi "dan berkata populariti teori konspirasi sering overshadows HAARP faedah boleh berikan kepada komuniti saintifik.

 Komputer saintis Daud Naiditch juga telah dirujuk untuk HAARP sebagai " magnet untuk ahli-ahli teori konspirasi ", berkata projek itu telah dipersalahkan kerana mencetuskan malapetaka seperti banjir , kemarau , ribut taufan , ribut petir , dan gempa bumi yang dahsyat di Pakistan dan Filipina , gangguan bekalan kuasautama , Downing Penerbangan 800 TWA , sindrom Perang Teluk , dan sindrom keletihan kronik . 

Dakwaan tertentu termasuk yang berikut:

Jurnal tentera Rusia menulis bahawa ujian ionosfera akan mencetuskan lata elektron yang boleh menterbalikkan kutub magnet bumi ". 

Parlimen Eropah dan badan perundangan negeri Alaska mengadakan perbicaraan mengenai HAARP, bekas alasan "kebimbangan alam sekitar". 

Penulis sendiri terbit Angels Jangan Main ini HAARP , Begich Nick telah memberitahu penonton kuliah bahawa HAARP boleh mencetuskan gempa bumi dan menjadikan suasana atas ke dalam kanta gergasi supaya "langit secara literal akan muncul untuk membakar".

Bekas Gabenor Minnesota dan mengambil ahli teori konspirasi Jesse Ventura mempersoalkan sama ada kerajaan menggunakan tapak ini untuk memanipulasi cuaca atau kepada orang membedil dengan gelombang radio kawalan minda. Jurucakap Tentera Udara berkata Ventura membuat permintaan rasmi untuk melawat stesen penyelidikan tetapi telah ditolak "dia dan krew muncul di HAARP pula dan dinafikan akses". 




Dalam budaya popular

HAARP telah dramatized dalam budaya popular oleh Marvel Comics , penulis Tom Clancy (novel Breaking Point dalam siri Pasukan bersih ), dan X-Files .

HAARP fictionalized adalah tetapan untuk peringkat dalam X-Men Legends permainan.  HAARP juga dipaparkan dalam siri animasiGI Joe: tegas dan dalam episod pertama Teori Konspirasi dengan Jesse Ventura .

Muse band rock alternatif yang dinamakan 1 album selepas kemudahan ini. Sesungut pelbagai HAARP juga inspirasi reka bentuk set untuk prestasi yang dicatatkan hidup di Stadium Wembley .

Jalur logam progresif Mesin HAARP menamakan band mereka selepas kemudahan.
Dalam filem The Teras , HAARP adalah bertanggungjawab untuk menghentikan putaran teras bumi.

Filem Tornado Logam menggambarkan satu cubaan yang menggunakan teknologi seperti HAARP menuai tenaga dari nyalaan suria yang bertukar menjadi bencana apabila kebocoran tenaga yang disimpan.








(KONSPIRASI DAJJAL)






0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More