Thursday 18 October 2012

IKAN TERBANG

Salah satu ikan yang paling menakjubkan




Dari nama ikan ini ia sangat mudah untuk diperhatikan ciri utama yang menjadikan ia benar-benar unik. Ikan ini mampu untuk terbang keluar dari air dan pergi ke tempat lain. Ini adalah mekanisme yang digunakan dalam usaha untuk melarikan diri dari pemangsa ganas.

Bagaimana mereka terbang

Dalam usaha untuk mencapai ini, ikan ini mempunyai sirip yang berbentuk seperti sayap burung. Pada awal penerbangan, ikan ini akan melibas ekornya sehingga kepada tujuh puluh kali sesaat untuk membantu ia keluar dari air. 

Kemudian ia juga mengangkat sayapnya ke atas dalam kesediaan untuk penerbangan. Apabila ia keluar dari air kepak sayapnya akan dikembangkan dan bersedia untuk terbang. 

Apabila ia sudah bersedia untuk menyelam kembali ke dalam air, ia hanya melipat sayapnya dan misi tercapai. 

Di mana mereka menjumpai

Ikan terbang tidak ditemui dalam mana-mana sungai-sungai di seluruh dunia. Sebenarnya ia dijumpai di lautan. 

Tetapi ia biasanya lebih suka kawasan yang mempunyai perairan yang lebih panas di sekitar lautan. Telah menjadi sejarah di Barbado  disebut sebagai tanah ikan terbang. 

Walaupun hari ini, ikan ini masih boleh ditemui di sekitar sana. Tetapi kemudian, ikan ini berhijrah untuk sebab-sebab tertentu. 

Pada masa ini, ia ditemui di perairan sekitar Venezuela dan lain-lain kawasan sekitarnya. Menariknya, Barbados telah mengambil kesempatan daripada kehadiran ikan ini di perairan dengan membuat penggunaan menyeluruh. 

Oleh itu telah secara semulajadi telah digambarkan sebagai simbol kebanggaan nasional. 

Pada sesetengah syiling ukiran lukisan dan negara lain, ikan ini telah dilukis dengan sayapnya. Ikan ini telah digunakan dengan teliti dalam industri pelancongan.




0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More